Erę programów lojalnościowych ze zbieraniem pieczątek na papierowych kartkach mamy już za sobą. Obecnie te działania marketingowe osiągnęły zdecydowanie wyższy poziom technologiczny. Zawdzięczamy to systemom informatycznym przeznaczonym do ich wdrażania i obsługi. System lojalnościowy jest obecnie niezbędnym narzędziem, jeśli chcesz zautomatyzować swoje działania związane z programem lojalnościowym, kontrolować jego postępy i rozwijać go, poszerzając grono jego uczestników.
System lojalnościowy do zarządzania programem
System lojalnościowy to specjalne oprogramowanie, które pozwala na wdrożenie programu lojalnościowego, a następnie jego obsługę. Jest jego zapleczem informatycznym odpowiadającym m.in. za naliczanie punktów, przyznawanie nagród, wysyłkę wiadomości i powiadomień czy też weryfikację postępów związanych z programem.
Wyobraź sobie sytuacje, że prowadzisz duży biznes, a Twój program lojalnościowy ma ponad 1000 uczestników. Jest to program punktowy, a klienci otrzymują punkty za zakupy. Nie posiadasz systemu informatycznego, a więc punkty zapisujesz na kartce, nie masz stałego dostępu do bilansu punktowego każdego uczestnika i nie jesteś w stanie kontrolować, kiedy z dużym prawdopodobieństwem będziesz musiał przyznać mu nagrodę.
System informatyczny pozwala na wprowadzenie zasad programu, ustalenie systemu naliczania punktów i/lub awansu na kolejne poziomy, przyporządkowanie progów punktowych do odpowiednich nagród, wysyłkę wiadomości, ale i kontrolę postępów oraz modyfikację dotychczasowych działań i wdrażanie zmian na podstawie zebranych danych i informacji o zachowaniach zakupowych klientów.
Automatyzacja działań dzięki systemowi lojalnościowemu
Jest to jeden z ważniejszych trendów marketingowych ostatnich lat. Wszystko to, co jest tylko możliwe, najlepiej automatyzować. Dzięki temu przyspieszamy wiele procesów. Odciążając człowieka z jego codziennych obowiązków, jesteśmy w stanie w krótszym czasie wykonać więcej zadań, a także mamy możliwość lepszego dopasowania przekazu do nawyków i preferencji klienta. Nowoczesny system lojalnościowy, jak np. Loyalty Starter pozwala na automatyzację m.in. naliczania punktów uczestników, przyznawania nagród, weryfikacji uczestnika, wysyłkę wiadomości i powiadomień czy też segmentację uczestników i podział ich na grupy według konkretnych kryteriów.
Automatyzacja sprawiła, że wiele działań związanych z programem lojalnościowym, które dotychczas były wykonywane ręcznie, teraz można przydzielić oprogramowaniu. Obsługą programu może więc zajmować się mniejszy zespół, który jest zdecydowanie bardziej skoncentrowany na analizie danych i udoskonalaniu programu niż na jego bieżącej obsłudze. Uczestnik z kolei natychmiast po wykonaniu punktowanej akcji, ma uzupełniane swoje konto punktowe, a także po osiągnięciu określonego progu, od razu ma przyznawaną nagrodę. Ty z kolei nie musisz do każdego uczestnika wysyłać osobnego maila czy wiadomości. Wystarczy, że ustawisz odpowiednie parametry, a system automatycznie je wyśle we właściwym czasie i do wyznaczonych osób.
Kontrola postępów w programie lojalnościowym
Każde działanie marketingowe wymaga stałej weryfikacji. Raz uruchomiony projekt nie jest zdany na funkcjonowanie jedynie w swojej pierwotnej formie. Nawet ustalając idealny plan działania, trzeba się liczyć, że nie zostanie on w pełni zrealizowany. Program lojalnościowy trzeba sprawdzać i weryfikować, czy realizuje zamierzone cele, czy cieszy się dużym zainteresowanie, czy przyciąga właściwą grupę docelową, a także czy skutecznie motywuje uczestników do konkretnych aktywności.
System lojalnościowy nieustannie zbiera dane dotyczące samych klientów, jak i ich działań. W panelu administratora masz dostęp do wielu statystyk – raportów i wykresów, które generują się automatycznie na podstawie zgromadzonych informacji. Możesz się więc dowiedzieć nie tylko, jak dużo uczestników należy do Twojego programu lojalnościowego, ale też jak często dokonują zakupów w Twoim sklepie, jak szybko osiągają progi punktowe, których aktywności związanych z programem podejmują się najczęściej, jakie produkty wybierają, jaka jest wartość ich koszyków, jak też jakie generują zyski i czy są one wyższe proporcjonalnie do kosztów obsługi programu lojalnościowego.
Kontrola postępów sprawia, że podejmujesz bardziej świadome działania związane ze zmianami w strukturze i planie programu lojalnościowego. Minimalizuje ona ilość prób i błędów, co przekłada się na skuteczną optymalizację budżetu – więcej zyskujesz i oszczędzasz niż inwestujesz i tracisz. Twój bilans jest nie tylko dodatni, ale stale rośnie.
Szybkie wdrażanie zmian za pomocą systemu lojalnościowego
Bezpośrednio z kontrolą i analizą postępów związana jest potrzeba i konieczność wdrażania zmian i modyfikacji. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie rozbudowane funkcjonalności systemu lojalnościowego. W dowolnym momencie możesz wprowadzić nową strategię naliczania punktów, uzupełnić program klubowy o poziomy uczestnictwa, zorganizować konkurs czy loterię, a także poszerzyć katalog nagród. Ważne jest, aby jednak te zmiany miały swoje fundamenty zbudowane na wcześniej przeanalizowanych wynikach.
Aby tego dokonać, wystarczy w systemie lojalnościowym wprowadzić kilka zmian ustawień. Oczywiście to, czy jest to możliwe, zależy od rodzaju oprogramowania i jego funkcjonalności. W przypadku Loyalty Starter możesz to zrobić samodzielnie z poziomu swojego panelu admina. Nieco inaczej wygląda to przy systemach szytych na miarę, a więc budowanych od podstaw przez zespół informatyków. Wtedy z dużym prawdopodobieństwem konieczne będzie wsparcie specjalisty.
Program lojalnościowy ukierunkowany na rozwój
Twój program lojalnościowy będzie postępował, jeśli o niego odpowiednio zadbasz. Osiągnięcie jednego celu nie jest końcem Twoich działań marketingowych. Pozyskanie 1000 aktywnych uczestników nie oznacza, że nie będzie kolejnych. Program lojalnościowy musi ewaluować wraz z coraz większymi wynikami. Ponadto zmieniają się trendy i nawyki konsumentów, do których trzeba dostosować swój program lojalnościowy, aby cieszył się niesłabnącym zainteresowaniem i wspierał Twoją sprzedaż oraz proces budowania relacji z klientami. System lojalnościowy pozwala na taki rozwój, szczególnie jeśli jest elastyczny i umożliwia łatwe i szybkie modyfikacje.
System lojalnościowy to coś więcej niż zaplecze informatyczne dla programu. To środowisko, które pozwala na realizację zaplanowanych założeń, kontrolę postępów i wdrażanie zmian. To też realne wsparcie w efektywnej komunikacji z uczestnikami. Trudno jest mówić o powodzeniu działań marketingowych bez odpowiedniego narzędzia do zarządzania nimi, ich postępami i zrealizowanymi celami.