Zrób ważny krok do utrzymania zdrowia i wybierz naturalne słodziki.

Zrób ważny krok do utrzymania zdrowia i wybierz naturalne słodziki.

You are currently viewing Zrób ważny krok do utrzymania zdrowia i wybierz naturalne słodziki.

Nadmierne spożywanie cukrów prostych może powodować gromadzenie się tłuszczy w organizmie i tym samym przybieranie na wadze. Toteż zwiększa ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych takich jak między innymi próchnica zębów, choroby serca, cukrzyca, odkładanie się tłuszczu w wątrobie i otyłość.

Jeżeli wprowadzasz zdrowe nawyki żywieniowe do swojej diety — nie musisz rezygnować ze słodkiego smaku. Na rynku, dostępne są alternatywy o wiele mniej szkodliwe od białego cukru, poniżej przedstawiamy zdrowe słodziki naturalne.

Zdrowe słodziki? Jako pierwsza — Inulina!

Inulina jako wielocukier jest naturalnie występująca w roślinach — głównie astrowatych. Zmagazynowana jest w bulwach i korzeniach, w największych ilościach występuje między innymi w cykorii, bulwach karczocha, korzeniach szparagów, porze, mniszku lekarskim, a także w czosnku i cebuli.

Ma słodki smak, a dodatkowo może być stosowana jako zamiennik tłuszczu. Wymieniając jego właściwości, powinno się wymienić:

  • Zalecana jest do spożywania przez osoby cierpiące na cukrzycę lub jako wspomaganie odchudzania.

  • Inulina z cykorii jest naturalnym prebiotykiem, który chroni i wspomaga perystaltykę jelit, ma korzystny wpływ na mikroflorę jelitową i tym samym poprawia odporność organizmu.

  • Reguluje pracę układu pokarmowego, przeciwdziałając zapaleniom, wrzodom i nowotworom.

  • Ma niski indeks glikemiczny.

  • Może być stosowana w dietach odchudzających.

  • Przyczynia się do prawidłowego poziomu cukru po posiłkach.

  • Obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi.

Ksylitol jako mniej kaloryczny, naturalny słodzik.

Ksylitol jest rodzajem alkoholu cukrowego, podobnie jak inne zamienniki cukru: erytrytol, maltitol i sorbitol. Wszystkie one to słodziki pochodzenia naturalnego, pozyskiwane są z owoców, warzyw, grzybów czy wodorostów. Jednym z najpopularniejszych słodzików jest właśnie ksylitol.

Jego indeks glikemiczny (IG) jest bardzo niski, podczas gdy cukier ma wysoki indeks glikemiczny. Dlatego też ksylitol jest kolejną zdrowszą i naturalniejszą opcją niż biały cukier.

Zbierając wszystkie właściwości i zalety ksylitolu wymienia się:

  • Właściwości przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne.

  • Jest prebiotykiem — wspomaga rozwój korzystnej flory jelitowej.

  • Niższy indeks glikemiczny od tradycyjnego cukru, dlatego jest jedną z najzdrowszych alternatyw do słodzenia.

  • Ma mniej kalorii niż zwykły cukier, bo zawiera ich około 8 kalorii na łyżeczkę.

  • Nie szkodzi zębom, dlatego stosując ten słodzik, zapobiegasz próchnicy zębów.

Naturalne słodziki dostępne są w standardowych opakowaniach jak np. ksylitol 1kg.

Naturalne słodziki ? — wybierz cukier kokosowy.

Cukier kokosowy ma prawie zerowy indeks glikemiczny, a spożywany w małych ilościach nie stymuluje produkcji i magazynowania się tłuszczu w organizmie. Łyżeczka tego cukru ma około 20 kalorii.

Bogaty jest w żelazo, wapń, cynk i potas. Należy jednak wziąć pod uwagę, że zawiera fruktozę, dlatego też nie jest zalecany osobom nietolerującym tego składnika i dla diabetyków.

Niemniej jednak nadal jest zdrowszą opcją niż tradycyjny cukier.

Podsumowanie

Naturalne słodziki mogą być sposobem pomocy w ograniczeniu spożycia cukru i tym samym utracie lub kontroli wagi. Są bardzo dobrą opcją żywieniową dla diabetyków, którzy muszą mieć poziom cukru we krwi na odpowiednim poziomie. Stosowanie słodzików pozwoli każdemu cieszyć się słodkim smakiem, bez względu na ograniczenia w diecie.